Ritme en Beïnvloeding

Marian Saarloos 22/04/19

Ritme en Beïnvloeding

Psychosynthetici in gesprek: scholingsdag psychosynthetici op 7 april 2019

Tijdens onze scholingsdag is Arjan Tien uitgenodigd, hij is dirigent bij de Marinierskapel en deze ochtend bij ons om te onderzoeken hoe ritme en beïnvloeding worden bezien in de wereld van de muziek. We spreken met elkaar om te horen wat het betekent om te dirigeren en om je te laten dirigeren.

Ik ben direct geboeid, omdat hij voor mij muziek vertegenwoordigt en dat vind ik een prachtig non-verbaal middel. Daar waar taal ophoudt gaat muziek verder, zegt Arjan. ‘Muziek gaat over bezieling en muziek vertelt wat het met je doet’.

Metaforisch komt de dirigent langs in ons beroep in het model van de deelpersoonlijkheden. Het beeld van de dirigent spreekt daarin direct tot de verbeelding. Juist de toon en het ritme tussen mij en die ander, maakt dat er muziek kan komen, of niet.

Arjan vraagt ons om iets te vertellen over wie we zijn, zodat hij weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als wij de orkestleden zijn, dan spelen we allemaal onze eigen muziek. De een heeft veel tijd nodig en de ander minder, maar ieder heeft zijn of haar eigen toon laten horen. Hij heeft door deze vraag contact met ons gelegd en een ritme te pakken om ons mee te nemen in zijn wereld. Hij heeft dankzij deze vraag de afstemming met ons gezocht en neemt ons mee in zijn wereld. Ik zie in de groep het enthousiasme toenemen.

Het wordt mij wel wat technisch als hij spreekt over een stemvork die met 432 Hz een toonhoogte heeft waarbij alles in balans is, maar ook daar kan ik mij iets bij voorstellen en het bevalt me wel om die taal te leren. Arjan zegt dat in de muziek alles een richting heeft:  ‘als je hier naar luistert weet je of het orkest de juiste pulse heeft. Een pulse is een onderliggend doorgaand gevoel waarop muziek kan vloeien. Hoe beter ik luister, hoe beter het concert speelt’.

Luisteren, de juiste ademhaling, de juiste beweging, het komt allemaal aan op beïnvloeding door de dirigent. Als psychosynthese-beoefenaar herkennen we het als Arjan zegt dat er op die manier een lijntje ontstaat tussen jou en de ander. Op die manier manipuleer je integer het stuk dat gespeelt wordt. Manipuleren lijkt dan wel veroorloofd als dat integer gaat. Die beïnvloeding is nodig om in beweging te komen, zodat je je doel bereikt.  Je verleidt de ander als het ware om samen een ritme te creëren. Zodra een ritme wordt verstoord spreek je over ritmestoornis. En dat zit ‘m in verschillende aspecten: de ruimte waar je bent, de klank, hoe er wordt gespeeld en afstemming. Heelwording zit ‘m dan kort samengevat in het vinden van een nieuw ritme.

Zodra Eric Satie voorbijkomt en een prachtig concert met klarinet, schieten woorden tekort en word ik meegevoerd door klanken en is daar alleen nog maar overgave aan het ritme dat we samen ondergaan in de tot de verbeelding gemaakte orkestbak.

 

Marian Saarloos.

 

 

© 2019, Instituut voor Psychosynthese |
website: sbddesign.nl