Vier coaches gezocht bij de Politie in Amsterdam

Goedenavond, in mijn Linkedin berichten kwam ik deze vacature tegen: https://tinyurl.com/577rdfb2. Graag deel ik deze met jullie. Bij de Politie van Amsterdam worden 4 FTE teamcoaches gezocht met:

  • een hbo-diploma (bachlor);
  • stevige ervaring met het coachen van teams en leidinggevenden;
  • ervaring en affiniteit met de onderwerpen diversiteit, inclusie en een sociaal veilige werkcultuur.

Dat leek me wel te passen voor afgestudeerde Psychosynthetici 🙂

Diederik

Hi allemaal, zoals jullie allemaal waarschijnlijk gehoord of gelezen hebben is Diederik overleden. Ik vind het nog steeds niet te bevatten en ben dankbaar voor alles wat ik van hem heb mogen leren. As. dinsdag is zijn uitvaart. Vinden jullie het een idee is als wij als Psychosynthetici een rouwboeket/krans verzorgen? Mochten jullie dat willen dan wil ik dat graag verzorgen. Ik denk aan 15 of 20 euro per persoon. Is dat wat? Ik hoor graag wie mee willen doen.

Willen jullie me mailen via deze site of lennycarstens@gmail.com. Mijn chello-mail doet het even niet, dus dat niet gebruiken. Je kunt me ook bellen/appen: 06 55338590.

Veel liefs, Lenny

Leuke vacature voor Psychosynthetici in Amsterdam !

  • Geniet je ervan als je innovatief en ondernemend kan zijn in je werk?  
  • Geniet je ervan als je resultaten behaalt?  
  • Geniet je ervan om ‘als een spin in het web’ te kunnen functioneren en het gezicht naar buiten te kunnen zijn voor onze verschillende Ontmoetingscentra bij Combiwel voor Mantelzorgers en Dementie?  
  • Hou je van netwerken?  
  • Wil je graag je kennis en persoonlijkheid inzetten voor het realiseren van een dementievriendelijke wijk? 

 

Dan is deze functie jou op het lijf geschreven!  

 

Een baan bij de meest innovatieve ontmoetingscentra voor mensen met geheugenproblemen: de Amsterdamse Ontmoetingscentra in Amsterdam Noord én Zuid. Jij zorgt, in nauwe samenwerking met de teams, voor de algemene organisatie van de uitvoering van de AOC ‘s en faciliteert dit, waar nodig. Je kent het Adaptatie Coping Model goed en gebruikt de uitgangspunten ervan dagelijks. 

Afstemming en samenwerking tussen de andere AOC ’s dat gaat je goed af. Ook ben je kritisch en komt met verbetervoorstellen indien nodig.  Bij het functioneren in netwerken, voel je je als een vis in het water. Je zet je graag in voor een dementie vriendelijk wijk.  

 

 

Programma Coördinator bij AOC : Dementie & Mantelzorg 

24  per week  

 

Amsterdams Ontmoeting Centrum van Combiwel 

In Amsterdam Noord staan het Huis van de Wijk De Meeuw en de Evenaar; in Amsterdam Zuid, in de Pijp, multifunctioneel centrum de Edelsteen. Hier zijn onze ontmoetingscentra gevestigd voor mensen die thuis wonen en een (beginnende) vorm hebben van dementie. We zijn er ook voor hun naasten en mantelzorgers. We bieden ruimte aan al deze buurtbewoners om samen een krachtige gemeenschap te vormen die voor ondersteuning en begeleiding zorgt, van binnenuit en vanuit de verschillende behoeften; niet geïsoleerd maar juist samen. 

 

In Nederland lopen we voorop in het vernieuwen van methoden en technieken als het gaat om het stabiliseren en mogelijk vertragen van dementie. We doen dit vanuit een psychosociale visie en met behulp van het zogenaamde Adaptatie Coping model, ontwikkeld samen met professor R. Droes van het Medisch Centrum De Vrije Universiteit Amsterdam. 

 

Functie-inhoud:  

Een goede samenwerking is noodzakelijk bij dit werk. Je werkt in een klein team van mensen die op de groep staan. Jij bent hier nauw bij betrokken en volgt dit op de voet.  Je bent vraagbaak voor het team en aanspreekpunt voor iedereen er buiten.  

Sterker nog: jij fungeert als een voorbeeld bij het werken met groepen en leiden van groepsgesprekken, op een gelijkwaardige, ongedwongen niet-autoritaire manier.  

Je legt contacten op allerlei niveaus. Je verbindt en match, want je kunt goed inschatten wie bij elkaar passen. Je zorgt dat nieuwe deelnemers de weg kennen naar onze AOC’s. Je voelt, hoe krachtig het is, om ruimte te maken voor het vormen van een gemeenschap, waarin mensen zich gesteund, gezien en gehoord worden.  

Je beweegt mee én bewaakt het gezamenlijk gestelde kader. Je weet dat je werkend met deze doelgroep, met hectiek en verrassingen te maken kunt krijgen, dus je kan tegen een stootje en bent stress bestendig. Je waakt ervoor dat het team nauw betrokken is, bij behoeften/interesses/talenten van deelnemers en mantelzorgers. Van hieruit ontstaat vanzelf het algemene programma, gericht op het vertragen/stabiliseren van het proces van dementie en het zo lang mogelijk thuis kunnen wonen door ondersteuning aan de mantelzorgers. Dit kun je goed helpen bewaken in het werk. 

Je bent gewend contacten te onderhouden met verwijzers, instanties zoals de gemeente en zorgkantoren. Niet alleen over de bestaande deelnemers maar ook met het oog op nieuwe instroom.   Kent de werkzaamheden als dossiervorming en alles daarom heen. 

Ook heb je weet van budgetteren, beheer financiën en houdt overzicht hierover. 

 

Functie-eisen:  

Je hebt een HBO opleiding op het gebied van SMD, SPH of Maatschappelijk werk/Cultureel Werk/Geestelijke Gezondheidszorg/Casemanagement Dementie/Gerontologie/(klinisch) Psychologie. Je hebt bij voorkeur ervaring met leidinggeven binnen deze branche en omgang met mensen met een vorm van dementie en hun mantelzorgers. Je kan goed organiseren/improviseren en zien wat nodig is.  

Je hebt goede communicatieve vaardigheden en weet zich mondeling en schriftelijk goed uit te drukken.  

 

Bij Combiwel Buurtwerk zijn we blij dat je in de buurt bent. En dat ga je trouwens in alle opzichten merken als je met ons kennismaakt. 

Om te beginnen kun je rekenen op een salaris van maximaal € 4.006 (schaal 8) bij een volledig dienstverband.  

Daarnaast hebben we heel goede arbeidsvoorwaarden voor je in petto, zoals een individueel Keuzebudget van ruim 18% (flexibel in te zetten voor extra salaris of extra verlof), een loopbaanbudget van 1,5 %, een gustige fiets-lease-regeling én een uitstekende pensioenregeling via PFZW. Verder krijg je de mogelijkheid om élke opleiding te volgen die belangrijk voor je is en die van jou een betere vakman of vakvrouw maakt. Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk. En we garanderen je: dat ís het ook. 

 

Heb je er zin in? 

Reageer en wij maken een eerste afspraak met jou om kennis te maken Wil je eerst meer informatie? Neem dan contact op met Katrien van Haaster, manager AOC Noord Mantelzorg&Dementie, via 06-57597947 of k.vanhaaster@combiwel.nl of met Joshua van Rooij, Algemeen manager Mantelzorg & Dementie, via 06-34063223 of per mail naar j.vanrooij@combiwel.nl. 

 

Wil je alvast een indruk krijgen van een AOC bij Combiwel? Bekijk dan de informatie en de filmpjes op www.levenmetdementie020.nl of ga naar https://ontmoetingscentradementie.nl. Daar lees je alles over het Adaptatie-Coping model, waarop ook de methode van begeleiding in onze AOC’s is gebaseerd.   

 

Solliciteer direct met een leuke motivatiebrief en je CV. Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet. Bj gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang. 

 

Sluitingsdatum sollicitatie intern: 7 april 2023 

Sluitingsdatum sollicitatie extern: 17 april 2023 

 

Blij dat je in de buurt bent 

Combiwel Buurtwerk is een bijzondere organisatie waar mensen zich willen inzetten vóór mensen. We zorgen namelijk voor een betere onderlinge verbinding in de Amsterdamse wijken. Tussen álle bewoners, van welke afkomst dan ook, arm of rijk, met veel of weinig kansen. We zetten ons met veel plezier en energie in voor een 100% sociale en leefbare buurt en dat leidt tot prachtige resultaten. Werken bij Combiwel Buurtwerk is dan ook waardevol, zinvol en dankbaar werk. Sommige collega’s willen nooit meer iets anders.  

 

Wij werken gelijkwaardig en in samensturing, zowel binnen onze organisatie als in de wereld daarbuiten. De wensen van de Amsterdammers en de ‘roep vanuit de samenleving’ bepaalt onze agenda en onze middelen zijn daarvoor beschikbaar en inzetbaar. Daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt van doelgroepen en gaan we uit van onze professionaliteit. 

 

Samenvatting van de presentaties over ‘Jung and Psychosynthesis’ tijdens de Scholingsdag van 3 december 2022

Hallo allemaal,

Bijgaand de groepsfoto die we maakten tijdens de Scholingsdag op 3 december jongstleden. Ik hoop dat iedereen die erbij is geweest terugkijkt op een mooie en leerzame dag over ‘Het Rode Boek van Jung en Psychosynthese’.

’s Middags hebben de deelnemers in vijf groepen een samenvatting gemaakt van een deel van het e-boek ‘Jung and Psychosynthesis’ van Roberto Assagioli en hierover een presentatie gegeven.

Na afloop heeft Marloes Broos hier weer een samenvatting van geschreven waarin alle gegeven presentaties en daarmee het hele e-boek zijn weergegeven. Haar tekst kun je hieronder lezen.

Met hartelijke groeten, Annemieke

SAMENVATTING E-BOEK JUNG EN PSYCHOSYNTHESIS
door Marloes Broos

Deel I 

De structuur van de psyche 

Binnen het psychische leven van de mens onderscheidt Jung vier functies: Lichaam, gevoel, denken en intuïtie. Jung en Assagioli, beiden, benadrukken de waarde van de intuïtie en het belang en de noodzaak van het ontwikkelen van deze functie. Omdat Assagioli voorgaande vier functies niet afdoende acht om een volledige beschrijving te geven van het psychisch leven voegt hij hier nog aan toe: wil, verbeelding en verlangen/impulsen, waarbij de wil een centrale plaats inneemt binnen psychosynthese. Opmerkelijk is dat Jung veel aandacht besteedt aan beelden en symbolen maar hij de verbeelding niet als een aparte functie onderscheidt. De ster-diagram hieronder geeft de structuur van de psyche weer volgens Assagioli. 

pastedGraphic.png

De richting van de vitale interesse

Een van Jung zijn waardevolle bijdragen is de omschrijving van twee fundamentele psychologische types. Hij maakt onderscheid tussen het extraverte type, bij wie de richting van de aandacht bij voorkeur naar buiten is gericht en het introverte type bij wie de aandacht primair naar binnen is gericht. Op deze twee typen, gecombineerd met de vier functies (lichaam, gevoel, denken en intuïtie) baseert hij 8 typen: extravert lichamelijk, extravert emotioneel, extravert mentaal, extravert intuïtief en de vier daarmee overeenkomende introverte typen. Assagioli voegt hieraan toe dat verschillende richtingen onderscheiden kunnen worden op het vlak van iedere functie. Iemand kan bijvoorbeeld lichamelijk extravert georiënteerd zijn, emotioneel introvert, mentaal extravert en zijn wil kan ook extravert of introvert gericht zijn. Ook maakt Assagioli onderscheid tussen een actieve en passieve houding, gerichtheid op de hogere aspecten of de lagere aspecten van de psyche en onderscheid in kwaliteit. Zowel Jung als Assagioli waarschuwen voor de neiging om mensen te ‘labelen’ en wijzen er met nadruk op dat wij hiervoor dienen te waken. 

De belangrijkste bijdrage van Jung aan de psychologie van het onbewuste is zijn pionierend onderzoek geweest naar het collectieve onbewuste en de invloed daarvan op de individuele psyche. Tot dan toe was er alleen nog aandacht voor het persoonlijke onbewuste onder invloed van Freud. Verder bouwend op de grond die Jung heeft gelegd, onderscheidt Psychosynthese – anders dan Jung – in haar mensbeeld vier niveaus van onbewust zijn: lager, middel, hoger en collectief. Psychosynthese voegt het hogere onbewuste toe en houdt zich bezig met de synthese van al deze gebieden. Zowel Jung als Assagioli waarschuwen voor de neiging om van het onbewuste ‘iets’ te maken (Assagioli benadrukt dat het onbewuste steeds een tijdelijke conditie is van psychische inhouden) en zijn het erover dat beelden en symbolen die vanuit het onbewuste naar boven komen meerdere betekenissen kunnen hebben.

Deel II Begeleiding 

Er zijn duidelijke overeenkomsten in de benadering van Jung en Assagioli. Beiden streven individuatie na en integratie en synthese van de persoonlijkheid.  Zij prefereren de mens te begrijpen vanuit zijn gezonde wezen. Dat wil zeggen dat zij er in hun aanpak niet op gericht zijn om mensen van hun problemen en ongemakken af te helpen en te bestrijden waar zij aan lijden maar in plaats daarvan te (h)erkennen waar zij aan lijden en te onderzoeken waarom dit er is. Beiden stemmen in hun aanpak af op de persoon in plaats van op de aandoening die iemand heeft. Naast een grote overlap in hun therapeutische programma zijn er ook verschillen in aanpak. Jung richt zich meer op het herkennen van anima, animus en schaduw en maakt gebruik van droomanalyse. Psychosynthese maakt meer gebruik van de ‘wakkere droom’ door middel van geleide visualisaties en evocatieve technieken zoals muziek, beelden en woorden. Jung wijst op de gevaren van de instroom van elementen en inhouden uit het onbewuste, zeker die afkomstig zijn vanuit het collectieve onbewuste maar schenkt weinig aandacht aan de ontwikkeling van een sterk Ego. Assagioli daarentegen legt de nadruk op de actieve ontwikkeling van een stabiele persoonlijkheid en training van de wil en geeft het ego daarin een belangrijke rol om onbewuste inhouden in beheer te nemen en te kanaliseren.

Zowel de begeleiding van Jung als Assagioli is er onder meer op gericht om het Zelf te ontdekken en daaromheen de persoonlijkheid opnieuw te ordenen richting synthese alleen zij verschillen in hun opvatting van het Zelf. Jung beschouwt het Zelf als een psychologisch concept dat bemiddelt tussen het onbewuste en bewuste. Assagioli omschrijft het Zelf als een spirituele werkelijkheid die bestaat en ervaren kan worden en geeft het Zelf een plaats bovenin het mensbeeld van psychosynthese. Daar bevat het zowel een individueel als een universeel aspect. Deze verschillende opvattingen van het Zelf hebben consequenties voor hun aanpak in relatie tot de transformatie van de persoonlijkheid. Volgens Jung verloopt dit proces spontaan door de aanwezigheid van de therapeut. Assagioli ziet hier een meer actieve rol in weggelegd voor de psychosyntheticus om de opdrachtgever aan te moedigen zijn persoonlijke psychosynthese ter hand te nemen en benadrukt dat de psychosyntheticus fungeert als een extern verenigend centrum voor de opdrachtgever. Daarom doet het er toe wie de psychosyntheticus is en de mate waarin deze aandacht besteed aan zelf-educatie. Assagioli hecht groot belang aan de relatie en de actieve rol die de psychosyntheticus daarin speelt. Zowel Jung als Assagioli omschrijven de synthese van de persoonlijkheid als een levenslange leerweg, Assagioli merkt daarbij op dat het einde van de relatie belangrijk is maar dat de relatie na het einde van het traject in een andere hoedanigheid kan worden voorgezet. 

Deel III Educatie en Therapie 

Jung en Assagioli zijn het erover eens dat de transformatie en synthese van de persoonlijkheid een natuurlijk proces is dat zich, als vanzelf, voltrekt door de creatieve werking van beelden en symbolen die opkomen uit het onbewuste. Waar ze in verschillen is dat Jung afraadt om actief in dit proces te interveniëren, Assagioli daarentegen is van mening en dat deze processen effectief ondersteund kunnen worden door actieve samenwerking met de bewuste persoonlijkheid en vindt dit belangrijk om twee redenen: 

  • om de energieën van het onbewuste te beheersen en op constructieve wijze uit te drukken; 
  • om de psychische functies zodanig te trainen, inclusief de zwakkere functies, dat je een evenwichtig ontwikkelde persoonlijkheid ontwikkelt. De persoonlijkheid dient toegerust te zijn om de instromende energieën vanuit het hogere onbewuste te ontvangen en geleiden en aan te wenden richting een creatieve toepassing. Alleen dan kan men uitdrukking geven aan hogere aspiraties. 

Het doel van de begeleiding bij Jung is individuatie. Jung verwijst er weliswaar naar dat individuatie ertoe zal leiden dat we meer gevoel krijgen voor onze omgeving en bijgevolg een bijdrage zullen leveren aan deze gemeenschap maar de methode van Jung is niet zodanig ontwikkeld dat deze de andere mens werkelijk helpt in te wijden en leven in een gemeenschap met andere mensen. Hij plaatst het individu en de gemeenschap eerder tegenover en in conflict met elkaar en wijst op de druk van individu om te conformeren aan de massa. In zijn methodiek blijf Jung daarom steken op het niveau van het middelste onbewuste, het gebied van de tegenstelling. Dit is waar Assagioli verschilt in zienswijze van Jung en verdergaat: psychosynthese wijst op, en benadrukt, het belang van het spanningsveld tussen individu en omgeving. Haar methodiek is er op gericht om dit spanningsveld in leven te houden, want juist in deze creatieve spanning worden hogere aspiraties en het verlangen naar een gedeelde werkelijkheid opgewekt. Vanuit de spanning van de tegenstelling reiken we uit naar een gebied wat de tegenstelling verheft. Psychosynthese ziet het als een van de voornaamste taken van de begeleider om het individu wakker te maken aan hogere gevoelens en waarden en het individu aan te moedigen daar in de gemeenschap uitdrukking aan te geven en is in die zin gericht op dienstbaarheid aan het groter geheel.

idee, in gesprek met collega’s

(ik heb dit berichtje op meerdere plekken gedeeld, dus excuses als je hem 2 of 3 x krijgt)

Beste en lieve collega’s,

Ik heb een idee waarvan ik benieuwd ben of het jullie aanspreekt.

Ik merk dat ik de behoefte heb om juist nu met collega’s in gesprek te zijn. En onder het motto, wat je nodig hebt is waar je nodig bent, dacht ik aan jullie.

Juist nu zou ik graag in gesprek gaan over psychosynthese in relatie met de tijd waarin we leven.

Om samen te kijken naar de vraag: Wat heb ik nodig en waar ben ik nodig. En om je gesteund te weten, die gelijkgestemdheid te voelen die nauwelijks onder woorden te brengen is en wat dieper in te gaan op de tijd en wat er speelt.

De afgelopen twee weken heb ik zelf met mijn intervisiegroep, twee van zulke bijeenkomsten gehad. Die waren lavend en inspirerend.

In die twee gesprekken met collega’s kwamen we vooral op het grote spanningsveld om echt in actie te willen komen en de vraag of dat is wat er nodig is. (van ons). En als het nodig is, in wat dan. Ik ben o.a gaan zien dat onze kracht hem juist ook zo zit in de intensiteit van onze aanwezigheid, het opwekkende karakter hiervan en er met die kwaliteit voor anderen te zijn. Dan wordt het, wat onze docenten me al zo vaak gezegd hebben, minder belangrijk wat je doet. Als je er maar bent op de plekken waar je wilt zijn en voor wie je er wilt zijn.

Ik vroeg me af of er onder jullie ook zo’n behoefte leeft. En zo ja, of jullie het leuk zou vinden om (in eerste instantie) een serie van 3 tweewekelijkse bijeenkomsten bij te wonen die ik dan online organiseer. Op een tijdstip die voor de groep als geheel passend is. Als het als prettig wordt ervaren kunnen we kijken of en hoe we verder gaan.

Ik doe gewoon mee en bewaak het onderzoeksgebied, zal er soms stukjes over schrijven (evt met anderen), zal zorgen dat ik wat relevante theorie paraat heb om er bij te betrekken (indien nodig) en zal een en ander technisch organiseren. Het is dus geen normale intervisie, maar een groep waar alles aan de orde komt rond psychosynthese en deze tijd.

Als jou het ook leuk lijkt wil je me dan een mailtje sturen of even bellen of appen?

Dan weet ik of en hoeveel bijeenkomsten ik moet plannen. Ik wil in eerste instantie ‘t liefst met wat kleinere groepen beginnen omdat dat op het scherm het makkelijkst werkt (max 6).

Voor voorbereiding en organisatie vraag ik een vergoeding van 18,50 per sessie van 1,5 a 2 uur. Maar als dit een belemmering vormt om mee te doen, laat het dan even weten, dat is niet mijn bedoeling, zeker niet nu. Ik besef me dat er onder ons ook mensen zullen zijn waarbij inkomens zijn weggevallen.

Ik hoor het graag!

Met hartelijke groet
Jetske

 

Bureau Blik-opener
www.bureaublik-opener.nl
0031-(0)617717145
jetske@bureaublik-opener.nl

 

Dashboard van de ZIEL

Zoals een controlepaneel van een auto metertjes en lampjes bevat die ons tonen wanneer alles oké is en die ons waarschuwen wanneer er een storing in het voertuig is, zo geeft de ziel via ons bewustzijn de disbalans door aan ons eigen voertuig: het lichaam.

Genot en lijden, hemelhoge toppen en diepste dalen, lust en last, het lichaam als voertuig van de ziel heeft het allemaal in zich…… Omgekeerd, kan via het controlepaneel de knop omgezet worden om het lichaam op orde te krijgen en de balans in het voertuig “denken” en het voertuig “gevoel” te herstellen.

Wie leert te luisteren naar het fluisteren van zijn ziel, voorkomt dat de ziel gaat schreeuwen via het lichaam.

 

“Begin jezelf te zien als een ziel met een lichaam in plaats van een lichaam met een ziel.”    Wayne Dyer

In mijn eerste boek heb ik datgene beschreven waaraan een mens gedurende zijn leven blootstaat vanuit zijn binnenwereld en vanuit de buitenwereld. Het boek draagt de titel: “Vreemde Kost” ISBN: 9789402165791

Na uitgave van dat boek kon ik niet anders dan een serie van drie boeken te gaan schrijven over de voertuigen van de ziel. Zo schreef ik over de noodzaak van verbeelding, waarin het DENKEN centraal staat, het boek: “Uit je dak denken” ISBN: 9789402174533

Het tweede voertuig van de ziel, het GEVOEL, waarin ik beschrijf hoe je via gevoelens en emoties de zin en de onzin van het leven kunt ervaren, draagt de titel: “Voel je leven” ISBN: 9789402188257

Het derde voertuig van de ziel, dat tevens de ziel draagt is het LICHAAM. Het schrijven van dit boek “Dashboard van de ZIEL,” (ISBN: 9789402196580) voelde als een ontdekkingsreis waarin ik mij regelmatig heb verwonderd.

De boeken zijn via de fysieke boekhandel en via de internetboekhandel te bestellen.

Van visualisatie naar werkelijkheid

Afgelopen woensdag was het dan zover, na maanden voorbereiding zou ik deze dag een training gaan geven samen met slechthorende hoorcoach Wendelina Timmerman van Hooridee, aan audiciens, waarbij ik Psychosynthese zou gaan toepassen. Het betrof een training, waarbij we audiciens bewust wilden laten worden van het rouwproces waar een slechthorende mee te maken krijgt en hoe je daar bij kunt aansluiten.

De dag begonnen met een visualisatie, niet echt gebruikelijk voor audiciens, maar met een klein intro dat we eigenlijk altijd visualiseren, met het voorbeeld van sporters werd de nieuwsgierigheid geprikkeld. In de visualisatie gingen ze terug naar het moment dat ze audicien wilden worden, wat er aan vooraf ging en wat ze voor zich zagen, hoe dat met hen is mee gereisd in de tijd en hoe ze nu zichzelf zien. Daaruit kwamen prachtige verhalen en was iedereen verbonden met hoofd en hart. Ik heb die dag ook verteld over de bevindingen van mijn scriptie over het onderwerp Lijden en spiritueel ontwaken, onderzocht bij slechthorenden met als  stelling; ”Aanvaarden van lijden is de sleutel tot spiritueel ontwaken” en daarbij in gesprek gegaan. Het was de rode draad van de dag. Samen hebben we ze praktische opdrachten laten doen. Een visualisatie over een moeilijk gesprek waarin je vastliep, en onderzocht werd waar je zelf doof voor was op dat moment, je te verbinden met je hart en kijken wat er nodig was en daarna rollenspel laten spelen.

De dame met wie ik de training deed  begeleid slechthorenden in het werkveld, juist door met hen te kijken wat kan wel, wat is de potentie in de handicap. En dan blijkt dat veel ”goedhorenden” hier ook baad bij hebben. Het was een prachtige dag waarin iedereen zei dat ze een dag als deze nog nooit hadden gehad en dit op de opleiding hard nodig zou zijn. Ze hebben dingen gezien die ze hiervoor  nog niet zo hadden bekeken en op een andere manier nu de slechthorende willen gaan begeleiden.

Aan het einde van de dag waren we beiden heel dankbaar! De energie, de verbinding met de groep, het was niet hier of daar  het ontstond tussen ons in…..  Ik ben alle docenten dankbaar en in het bijzonder Annemieke die in het proces van de scriptie en alles eromheen, mij zo hebben weten te steunen en in me zijn blijven geloven dat het tot verwezenlijking zou komen. En dat het nu de wereld in mag gaan en doorgegeven mag worden en ik hoop vele slechthorende mag helpen in hun weg….. DANKBAAR

De ziel als vertrooster

Denk je dat er een samenhang bestaat tussen:
       problematiseren en troosteloosheid
of tussen:
       visualiseren en troost?
Denk je wel eens na over de samenhang tussen:
objectiveren, subjectiveren, mythologiseren en realiseren?
Denk je dan ook vaak, help hoe doe ik dat?
Schrijf je dan in voor de vierdaagse cursus ‘De kunst van het contextualiseren’.
In deze cursus doen we onderzoek naar deze en nog wat meer samenhangen met betrekking tot de beoefening van psychosynthese.

De kunst van het contextualiseren

Hoe kan ik afgestemd blijven op mijn ziel en die van de ander en daarmee ook nog eens geld verdienen? Hoe kan ik recht doen aan vragen van een opdrachtgever en aan het wezen van de psychosynthese beoefening? Hoe onderscheid ik mij als psychosyntheticus eigenlijk van andere dienstverleners?
Zomaar een paar vragen van een psychosyntheticus aan een psychosyntheticus.

Voor psychosynthetici is dienstverlening een gespannen situatie. We moeten een relatie onderhouden met de eisen van de buitenwereld en tegelijkertijd de innerlijke vrijheid bewaren om die buitenwereld van dienst te kunnen zijn met psychosynthese.

Deze spanning went nooit. Sterker nog, deze spanning moet steeds weer worden opgewekt. De kunst is juist om in het spanningsveld tussen de stemmen van de ziel en de persoonlijkheid de artistieke creativiteit van de ziel op de feiten los te laten. Gebeurtenissen en feiten kunnen zo in een ander licht komen te staan en zin en betekenis in iemands leven krijgen.

De cursus “De kunst van het contextualiseren” is bedoeld om elkaar te herinneren aan de ziel van de psychosynthese beoefening en aan die van de psychosyntheticus.”

Graag tot ziens in januari, Ancilla

 

Uitnodiging Psychosynthese Beraad

“Eenheid is ons doel, verscheidenheid is ons middel tot groei:
wij moeten het één niet uit het oog verliezen door op te gaan in het ander”

Uit: ‘De wet van groepsstreven en het beginsel van eensgezindheid’ –  Roberto Assagioli

Uitnodiging tot verder onderzoek naar nut en noodzaak van Moreel Beraad voor psychosynthetici in de vorm van een Psychosynthese Beraad

Geachte collega’s,

Naar aanleiding van de Rondvraag tijdens de nascholingsdag voor Website-psychosynthetici op zondag 17 november 2019, heb ik aangeboden verder te onderzoeken of Moreel Beraad een instrument kan zijn voor psychosynthetici om de grenzen van het vak te leren kennen op basis van ethisch professionele kwesties. Denk aan vragen als:
– Waar en wanneer zeg ik eigenlijk “Ik ben psychosyntheticus”? En waar en wanneer juist niet?
– Waar en wanneer bedrijf ik psychosynthese? En waar en wanneer juist niet?

Of, zoals het in het interventieplan op pagina 12 (III. Overwegingen bij samenstelling en uitvoering) staat beschreven:
– Een psychosyntheticus neemt geen opdracht aan waarvoor hij niet is toegerust;
– Een psychosyntheticus maakt geen interventieplan als de situatie of OG daarvoor niet is toegerust.

Wijze van onderzoek is het toepassen van Moreel Beraad als instrument en er zo ervaring mee opdoen. Een in te dienen casus vormt hiertoe de basis.

Wie zich aangesproken voelt deze pionierstocht met mij te ondernemen is van harte welkom.

Datum en plaats Psychosynthese Beraad:
vrijdag 24 januari 2020 van 10.00 tot 12.30 uur – Instituut voor Psychosynthese

Gespreksleider: Tineke Nieboer

Wat is je bijdrage:
– je aanmelden;
– een week te voren een casus indienen (half A4, aan de hand van richtlijnen);
– € 12,50 (waarvan € 5,00 tbv de Stichting ter Bevordering van Psychosynthese).

Aanmelding: tnieboer@psychosyntheticus.nl

De enige voorwaarde voor deelname is dat je bent aangesloten bij de Website voor psychosynthetici.

© 2024, Instituut voor Psychosynthese |
website: sbddesign.nl